maandag 2 juli 2012

Alles op een rijtje...


Alwin wist afgelopen zaterdag een fantastische rijenkarper op de rivier te vangen. Lees hier zijn verslag... 
Het weekend was weer voorbij. Maandagochtend fietste ik om kwart over zeven richting mijn werk. Daar kwam het idee om vrijdag maar weer eens een nachtje aan het water door te brengen. Op het werk aangekomen eerst maar eens mijn vismaatje Remond bellen wat zijn plannen voor vrijdag waren. Helaas kon Remond  niet. Een vriend van mij had mij wel eens gevraagd of hij een keertje mee kon vissen. Ik hem gebeld en ja hij ging vrijdag mee. Mooi dacht ik kan hij mooi helpen sjouwen ;) Maandagavond de eerste boilie’s te water gelaten en dit iedere avond herhaald. Ik ging op een oude bekende stek van Remond en mij zitten genaamd Pearl Harbor!! Die is een klein haventje wat langs de IJssel ligt. Ik wist van tevoren dat ik niet met te klein aas moest gaan voeren en vissen omdat er erg veel windes op deze stek zwemmen.

Het is inmiddels vrijdag geworden de hele week lekker gevoerd en het weer was ook zeer aangenaam. Rond een uurtje of half zeven had ik de auto ingepakt en heb ik mijn vriend opgehaald. Hij schrok even toen hij de volgepakte auto zag. Hij vroeg als eerste of we de auto dicht bij de stek neer konden zetten. Wat niet het geval was. Aangekomen op de stek eerst maar eens de hengels het water in met een lekker ondergaand zonnetje heerlijk. Om half acht lag de eerste hengel erin. Ik was bezig met de tweede hengel toen de eerste hengel al begon te piepen. Ik sloeg aan maar helaas niks. Rond half negen was het hele kamp opgezet en konden we lekker genieten met een goede borrel.
Basecamp...
Om half 12 zijn we maar eens de tent ingegaan in de hoop niet te veel te slapen. Rond half 3 word ik wakker gemaakt door een prima run. Helaas toch een winde ondanks de afmetingen van mijn aas. De heerlijke wekker (zo vaak kun je dat niet zeggen) gaat om 5 uur weer. Ik voel meteen dat dit karper is. Na wat pogingen om te ontsnappen zit de karper een kwartiertje later in het net. Mijn vriend heeft de vis geschept. Hij zegt tegen mij wat een aparte vis is dit. Hij heeft van die grote schubben. Waarop ik denk juist!! Ik steek mijn kop in het net en wat zie ik een prachtige rijenkarper heerlijk. Vis gezakt, Remond een berichtje gedaan dat hij straks kan komen om foto’s te maken. Hengel weer te water gedaan en nog  maar even gaan slapen. Ik word om half 8 wakker gemaakt door jawel weer een piep maar helaas is dit mijn telefoon met de mededeling: Top man! Super! Ben er om 8.30.
Om half negen staat Remond inderdaad met verse koffie naast de tent. Na een bakkie te hebben gedaan zijn we klaar voor een paar mooie kiekjes van deze prachtige rijenkarper. Ik haal hem uit de bewaarzak en hoor Remond opeens zeggen; die vis ken ik. Wat blijkt, deze vis is door Remond in 2010 ook al eens gevangen, toen mocht ik de foto’s maken. Hij heeft echt een fotografisch karpergeheugen, niet gezond hoor!  Terwijl we foto’s aan het maken zijn gaat er nog een hengel af. Mijn vriend pakt deze hengel en jawel hoor weer een winde, helaas.
Winde voor Hummel!
We ronden de foto sessie af en zetten deze prachtige karper snel weer terug in de rivier. Na een stevige handdruk van Remond en mijn vriend gaan we ons kamp opruimen met een voldaan gevoel. Ik kom hier zeker nog terug.  




Weer terug in z'n element...
  
Vriendelijke groet,
Alwin Looman

1 opmerking:

  1. Mooi stukje maatje en een topvis! Binnenkort zekers een keer samen overdoen daar....!

    BeantwoordenVerwijderen