maandag 25 juni 2012

De Boeistek - Dubbel nat pak

De stek is gedurende een week bijna dagelijks van een portie ballen voorzien, de hoogste tijd dus om met Ralph en z'n zoon de hengels op scherp te leggen…
Zaterdagavond rond half zeven draaien twee auto’s het kanoterrein op, de kruiwagens worden volgeladen en na een paar keer heen en weer lopen over het bruggetje ligt er een bult hengelsportmateriaal op het eiland. De komende nacht is het óns eiland! Omdat er van  tot 20:00 uur nog een kano-uitje is kunnen we alles rustig opbouwen, eerder kunnen we de lijnen toch niet uitpeddelen. Na kort overleg met de kanogids besluit hij met z’n  groep via een andere route terug te varen, hij is immers ook een visser dus we begrijpen elkaar volledig. Met een dikke knipoog vervolgd hij z’n weg. Het water is nu van ‘ons’ en dus eerder dan gepland kunnen we de rigs laten zakken.


Met een heerlijk Palmpje in de hand en een cigarillo in de mondhoek, zitten we een uurtje later over het water te staren. Ralph gokt op de havenhengel en ik op de boeihengel die als eerste zal aflopen. De tijd zal het leren. Het blijkt toch de boeihengel te worden want deze geeft na een half uur een paar piepen. De top buigt langzaam door, ik pak de hengel en maak contact. Vis! Eerst doet de vis niet zoveel maar zeilt dan plots met een rotgang naar rechts, richting haven en een grote rietkraag die het water inloopt. Het waadpak moet aan wil ik deze vis niet verspelen! Eenmaal het rubber aan spring ik te water en loop richting vis, deze heeft inmiddels ook een andere lijn opgepikt getuige de stotterende pieper op de kant. Als dit maar goed gaat, is voel langzaam al enige nattigheid….. Uiteindelijk weet ik de dril tot een goed einde te brengen, de nattigheid kwam dus toch ergens anders van. Mijn waadpak is schijnbaar door de muizen besnuffeld en mijn onderbroek, broek en sokken zijn doorweekt! Dit is allemaal bijzaak bij het zien van de warrelschub die woest in mijn net tekeer gaat, wat een geweldenaar. Een karakteristieke vis, getekend door het ruige leven op dit grote water. Even vlug naar huis, setje droge kleren en nieuw waadpak gehaald, en we duiken de tent maar eens in.
Om kwart over drie komt Ralphs hengel tot leven en haalt hij een leuke schub uit de vaargeul. De rig wordt in het donker met de kano weer teruggelegd en we duiken vlug weer onze zakken in, het regenen is inmiddels begonnen. Vanonder mijn pluutje kan ik het redelijk droog houden maar zo af en toe voel ik toch weer enige nattigheid... Heerlijk zo'n Hollandse zomer!

Zes uur, wake up call, wederom de vaargeulhengel van Ralph. Deze keer een iets betere schub voor hem. Ik vaar de hengel  niet meer uit omdat het met bakken uit de hemel zeikt! Tijd voor koffie! Om half acht maken we Ralphs zoon, Rick, wakker om eieren voor ons te bakken, zijn specialiteit! Na dit heerlijke ontbijt en nog een paar bakkies troost, fotograferen we de vissen, ruimen in de stromende regen onze spullen op blazen al druipend de aftocht. Wederom een natte onderbroek….!
Ondanks het hondeweer was het een geslaagd en gezellig nachtje.
Met drie mooie vissen hoor je ons zeker niet klagen!


Vriendelijke groet,
Remond van Dijk




3 opmerkingen:

  1. Mooie dikke oude schubs. En wat een brute die eerste, prachtig patroontje.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Fer, we hebben hem Scarface gedoopt! Rambo der randmeren hahah :)

    Grtz,
    Remond

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie vis die eerste hoe zwaar was hij

    BeantwoordenVerwijderen