dinsdag 10 april 2012

Bliksemsessie met knallend eind!

Na het mooie spiegeltje van vorige week besloot ik om de stek van voer te blijven voorzien om van zondag op 2e paasmaandag een nachtje te gaan vissen. De weersvoorspelling was niet al te best, veel regen en harde wind, maar met het vertrouwen zat het wel snor. Twee keer zag ik tijdens een voerbeurt en karper rollen op mijn stek of zoals het in het Engels zo mooi heet ‘head en shoulderen’…


Na het eten vertrek ik zondagavond naar het water en een twee-tal uurtjes later ben ik aan het vissen. Mooi alles nog droog op kunnen zetten, anders werd het weer een nachtje dampen in een natte slaapzak. Aan beide hengels hangen er korte onderlijntjes met een klein Sweet Pineapple pop-upje als haakaas. Deze worden gevist op een bedje van 14 mm boilies en hennep gemengd met wat droge lokstof voor een wolkerig effect in het water. Eén hengel ligt een 10-tal meter voor een boom die in’t water ligt en de andere een paar meter uit de kant voor een opkomend lelieveld, de plek waar ik vorige week het spiegeltje ving.



 
Om kwart voor negen al de eerste aanbeet maar door mijn eigen domme schuld wordt deze vis verspeeld. **##@$** Ik moet duidelijk nog aan mijn nieuwe molens wennen……….!
Door de buien en harde wind duik ik al vroeg in mijn bewaarzak want het is niet echt aangenaam om buiten te zitten. Nog stevig balend van de verspeelde vis probeer ik de slaap te vatten.

Om 3 uur krijg ik een herkansing want mijn linkerhengel, degene bij de boom, vertrekt en snel maak ik contact met de vis. Deze keer gaat het gelukkig wel goed. Al doende leert men zegt men wel eens. De vis kon niet op snelheid komen om richting de boom te zwemmen want de slip stond bijna dicht en kiest daarom gelukkig voor het open water. De vis levert een leuke strijd en even later ligt er een mooie schub op de mat. De vis verkeerd echt in topconditie, werkelijk nergens is ook maar een beschadiging aan vinnen of schubben te zien en zo hoort het! Echt een plaatje en zo vangen we ze graag. Deze gaat even in de zak om bij het eerste licht wat foto’s te maken.



Beide hengels worden weer gepositioneerd ( vis was door andere lijn gezwommen) en vlug weer terug in de zak. De wind trekt weer aan, de regen zeikt uit de hemel en het begint te donderen en te flitsen. Ik trek m’n muts nog maar wat verder over m’n hoofd en kruip nog dieper m’n zak in. Man, man, man wat een pokkeweer! Maarja, thuis vang je ze niet dus je moet er wat voor over hebben.

Normaal zet ik rond zes uur altijd een wekker om mijn hengels even weer op scherp te leggen voor de vroege ochtenduurtjes. Ook deze keer liep de wekker af, alleen was het nu een pieper die me wakker krijsde. Weer schreeuwde de hengel bij de boom om aandacht! Na de trekker goed over te hebben gehaald voel ik direct dat dit er wat lomper aan toegaat dan de eerste vis, wat een brute kracht trekt er aan de andere kant van de lijn! De vis probeert natuurlijk eerst richting boom te gaan maar doordat ik de vis geen centimeter gun koerst deze even later ook richting open water. Gelukkig, de eerste slag is voor mij! 

De vis weet echter van geen ophouden en blijft als een bezetene lijn van m’n spoel trekken. Eenmaal onder de kant zwemt hij een paar keer dwars door wat pollen riet heen zonder dat ik er ook maar iets aan kan doen. Mijn hart bonst in m’n keel! Als de vis weer richting open water zwemt besluit ik wijselijk om de slip maar weer wat losser te zetten en de vis daar uit te laten razen. De krachten van de vis nemen nu duidelijk af en als ik de vis weer richting oever probeer te dirigeren komt deze opeens vlak voor de kant boven en draait op z’n flank. Vlug het net eronder, hebbes!!

Een machtig mooie schub is voor even de mijne en gezien zijn lengte is het best mogelijk dat het de lange schub is die ik twee weken geleden had gespot. Lovely! Alle kou/regen/wind/blubber zijn plotsklaps vergeten, hier doen we het allemaal voor.


 
Ook deze vis gaat kort in de zak, nog heel even wachten op iets beter licht. Om kwart voor zeven duik ik nog even de tent in maar wordt er een kwartier later al weer uit gepiept door de kanthengel. Een mooie zeelt heeft zich in het pop-upje vergist. Ik kan de slaap toch niet meer vatten dus wordt alles weer bepakt en bezakt en naar de auto gesjouwd en worden de vissen op foto en film vastgelegd. Mooi op tijd weer thuis voor de 2e paasdag met vrouw en kleine.


Ik blijf de stek voorlopig aanvoeren, misschien kan ik volgend weekend nog een nachtje pakken of anders een ochtendje. We zullen het wel zien…
Remond van Dijk