maandag 2 april 2012

1 April!


Na de heerlijke warme voorjaarsdagen van vorige week voelde afgelopen week extra koud aan. Vorige week in t-shirt, deze week in trui met winterjas. Hoe wordt je verkouden? Vorige week zondag was ik even wezen struinen langs een watertje waar enkele jaren geleden een vissterfte had plaats gevonden. Omdat ik destijds had mee geholpen om de gesneuvelde vissen te ruimen kwam ik er achter dat er toch enkele karpers de dans hadden weten te ontspringen….

Normaal gesproken kun je het water maar vanaf één kant bevissen omdat er aan één zijde veel grote lelievelden liggen met daarachter een brede rietkraag. Een tijdje geleden is de rietkraag gemaaid en het lelieveld is nu nog niet aanwezig, tijd dus om eens een kijkje te nemen!

Binnen een paar minuten spotte ik een eerste karper op amper 1,5 meter afstand. Een mooie lederachtige spiegel lag rustig in de kant te happen. Een klein half uurtje later had ik een achttal verschillende vissen gespot met daarbij een hele mooie en vooral lange schubkarper! Tijd voor een plan, tijd voor actie!

Er werd weer een emmertje ‘Party-mix’ gemaakt, en deze keer koos ik voor een combinatie van Sweet Pineapple & Reb Crab Squid boilies van Strategy in de 14 mm versie. Dit moest de klus gaan klaren! Na een weekje voeren, waarin de temperaturen steeds verder daalden, werd het zondag 1 April. Fishing time! Voor vertrek eerst m’n ramen krabben want het had gevroren! Ook het weiland rondom het water zag wit van de rijp. Steuntjes in de grond, onderlijnen ingepakt in een PVA zakje, inwerpen, beetje voer erop en vissen maar….


Omdat m’n hengels ongeveer 20 meter van elkaar af staan zit ik er tussen in met het schepnet en onthaakmat in de aanslag. Niet vergeten mee te nemen bij een aanbeet! Binnen het uur een volle fluiter op mijn linkerhengel die voor de ingang van een klein slootje ligt. Een kort sprintje naar de hengel die moord en brand schreeuwt en leg hem het zwijgen op. Hangen! Een leuke dril later ligt er een mooie gedrongen spiegel met een buikje in het net. Het is de vis die vorige week onder m’n voeten in de kant lag te happen! Even kort in de zak en Alwin bellen.




Tijdens het wachtten op de fotograaf krijg ik nog een run op dezelfde hengel, die ik inmiddels had terug gelegd, maar deze stopt al voordat ik bij de hengel ben…….. toch de onderlijn moeten vervangen ook al leek de haak nog scherp. Zucht...!

Na bezoek van een BOA en de fotosessie, alles weer in de auto en op naar huis. Binnenkort nog maar eens proberen, want dit smaakt naar meer! Mischien wat afspreken met die mooie lange schub? Come on common!

Remond van Dijk