maandag 12 maart 2012

Niet goed wijs!


Jíj bent écht niet goed wijs….. Dit waren de eerste woorden die ik hoorde nadat zondagochtend om half zeven mijn wekker afliep om een paar uurtjes te gaan vissen. Een ieder die ook met het karpervirus besmet is begrijpt dit soort gedrag gelukkig wel...

De drang om naar het water te gaan was gewoonweg te groot en ach… half zeven is nog niet eens zo heel vroeg. Toch? In de zomer wil ik dit nog wel eens vervroegen tot een uurtje of vier! De auto was zaterdagavond al gepakt en het brood lag al gesmeerd en wel in de koelkast te wachten. Zelfs het haakaas had ik al aan de onderlijntjes bevestigd zodat ik a.s.a.p. kon vissen. Bordje Brinta in elkaar geprakt (niet te veel Brinta toevoegen anders wordt het een bordje behangplaksel!) en gaan met die banaan. Op naar het water!
Het beoogde jachtterrein voor deze zondagochtend betrof een lokaal kanaaltje van ongeveer 15 meter breed. Hier had ik zaterdagochtend, langs de rand van een bruggetje en een stuk oude, verzakte beschoeiing, een paar handjes boilies en wat ‘Partymix’ gestrooid. Hier bevinden zich onderwater namelijk enkele mosselbankjes. Als ik langs het water loop let ik altijd goed op de oevers, de meerkoeten zijn ook gek op deze mosseltjes en kraken deze vaak op de oever. Als je dus zo'n 'kraakplek' aantreft weet je dat zich daar onderwater ergens een mosselbankje bevindt. Een echte karperhotspot!


'Kraakplek'...

Voor de Partymix die ik strooi gebruik ik overigens niet de bittergarnituur van Mora maar meng wat blikmaïs, hennep, trouvit en gebroken boilies door elkaar waaraan ik nog een flinke scheut Actif-8-tor van BFP-products toevoeg. (www.bfpproducts.nl) Echt loepzuiver spul! Als boilies gebruik ik de Pink Peach en de Red Hot Chili Garic van Strategy waarmee ik voorheen (toen het nog Triggerbaits was) leuke resultaten in het voorjaar heb geboekt. (www.strategybaits.eu)
Partymix: voor de echte lekkerbekken...


Rond kwart over zeven wezen er twee hengeltoppen richting het water en was ik aan het vissen. Onderuitgezakt in mijn stoeltje en onder het genot van een vers gezet bakkie leut kon het wachten beginnen. Binnen het half uur een aanbeet op de hengel die in de zonkant tegen de beschoeiing ligt! Ik gris vlug de hengel uit de steunen en mep een gat in de lucht op het ogenblik dat ik een zwart gedrocht met wit masker en rode kraaloogjes boven water zie komen. Man, man, man ik ben gek op de natuur maar als er één vogelsoort is die ik op de zwarte lijst mag zetten onder de noemer ‘schadelijk wild’ is het met stip op één: de meerkoet….. of toch de aalscholver?
Zwart gedrogd met wit masker en rode kraal oogjes...

De hengel wordt weer uitgelopen en tegen het kantje gedropt, handje Partymix erop en we kunnen weer rustig zitten en genieten van het zalige voorjaarszonnetje. Genieten met een grote G! Wanneer er een klein uurtje later een vrouw opduikt met twee honden en ze, uitgerekend op mijn stek, besluit haar honden zwemles te geven zie ik mijn kans op een vis op de mat te leggen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik zet nog maar een verse bak koffie, probeer nog een andere plekje zonder ‘schadelijk wild’ maar ik krijg geen actie meer, zelfs geen brasem komt op bezoek. Niet dat ik daar wakker van lig; over ‘schadelijk wild’ gesproken…Pfff! De brasem staat qua vis toch wel met stip op één van mijn zwarte lijst.... of toch de winde?

Twaalf uur lees ik af op m’n horloge, time to go. De ochtend voor het vissen, de middag voor de family. Niks gevangen, volgende keer weer beter. Sometimes you win, sometimes you loose maar maakt nou net dát onze hobby juist niet zo leuk…?

Voor degenen die het binnenkort ook weer gaan proberen, succes en enjoy being out there!

Remond van Dijk