woensdag 11 januari 2012

De kop is eraf...


Afgelopen zondag (8 januari) de eerste paar uurtjes van het jaar gevist met een heel mooi resultaat! Vrijdag en zaterdag trof ik tot twee keer toe vissers aan op de door mij beoogde stek. Helaas, maar hier kón en wou ik dus niet meer vissen...



Daarna maar een andere stek aangedaan en daar links en rechts een aantal balletjes te water gelaten. Ik voerde met  Pink Peach boilies van Triggerbaits die gesoaked waren in een aminodipje. Zondagochtend moest het hier dan maar gaan gebeuren. De volgende morgen besloot ik toch niet naar de aangevoerde stek te gaan maar naar een plekje wat ik al jaren in mijn hoofd heb maar waar ik nog nooit in de winter heb gevist. Na het uitpakken van de spullen, even snel met een peilhengel de diepte bepalen en kijken of de bodem een beetje schoon was. In het heldere water zag ik dat er aardig wat steenstort langs de kant lag die bezaaid met driehoeksmosseltjes waren. Daar ging dus sowieso een hengeltje heen. De andere hengel dropte ik voor een duikertje op zo’n 2 meter diepte. Beide hengels waren beaasd met een pop-je voorzien van een PVA-zakje gevuld met wat gemalen boilies, gemalen pop-up’s en wat micropellets.



De gemalen pop-up’s gebruik ik vaker in de winter, deze gemalen deeltjes stijgen langzaam op en hiermee probeer ik de vissen, die op half water liggen, naar de bodem lokken en tot azen aan te zetten. Na een uurtje vissen zonder enige actie landt er opeens een prachtig blauw pareltje op één van mijn hengels. Een ijsvogeltje! Gauw pak ik mijn camera en schiet wat mooie plaatjes. Al vang ik vandaag niets meer, mijn dag kan niet meer stuk!



Een half uurtje later vertrekt de hengel (steenstort) waar het ijsvogeltje op lande alsnog en kan ik na een leuke dril een prachtige dikke schub in winterse kleuren landen. Na het zakken van de vis wordt vismaat Alwin gebeld om de vis te komen fotograferen, een half uurtje later is hij present. Na de weeg en fotosessie geniet ik onder het genot van een sigaartje en een mok dampende koffie na van deze ‘winterse’ vangst. Mijn visjaar kon slechter beginnen….


Remond van Dijk